loading...
آشپزی
دنیا رضایی بازدید : 74 سه شنبه 29 بهمن 1398 نظرات (0)

پُلو در آشپزی ایرانی، آشپزی آذربایجان،  ترکیه،  ازبکستان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه به برنجی گفته می‌شود که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویجات، پخت می‌شود که تهیه آن به هر دو صورت کته و آب‌کش ممکن است. در برخی خوراک‌ها نیز ممکن است پس از پخت کامل چلو (برنج ساده) آن را با مواد دیگر مخلوط و پلو را تهیه می‌کنند. همچنین خوراک‌هایی مانند آش و هریسه و جود دارند که با وجود برنج در آنها، با عنوان پلو یا چلو شناخته نمی‌شوند. در تعریف پلو در دهخدا آمده‌است: طعامی است که از برنج کنند و در آن گوشت و کشمش و خرما و مانند آن با ادویه کنند و آن را اقسام است.

  • رشته پلو

  • عدس پلو

  • میگو پلو

  • پلوي جوانه ماش

طرز تهیه رشته پلو زعفرانی با کشمش و خرما


رشته پلو از ترکیب شدن برنج و رشته پلویی درست می شود.معمولا ایرانی ها به طور مرسوم رشته پلو را در شب چهارشنبه سوری و ایام نوروز درست می کنند.


رشته پلو بدون گوشت برای افرادی که دارای رژیم گیاه خواری هستند بسیار مناسب می باشد.

مواد لازم رشته پلو مجلسی


برنج ایرانی :2 پیمانه
رشته پلویی قهوه ای رنگ:100 تا 150 گرم
عدس:1 پیمانه
کره حیوانی :50 گرم
فیله مرغ :300 تا 500 گرم
زعفران آب شده:3 قاشق غذاخوری
دارچین:1 قاشق غذاخوری
پیاز سرخ شده :3 قاشق غذاخوری
کشمش پلویی و خرما:نصف پیمانه
نمک ، فلفل و روغن :به میزان لازم
رشته پلو مجلسی

شیوه درست کردن رشته پلو مجلسی

طرز تهیه کامل رشته پلو مجلسی با فیله مرغ
برنج را بشویید و چند ساعت در آب و نمک خیس دهید. عدس را هم چند ساعت خیس کنید و بعد بپزید.

 

مواد لازم رشته پلو مجلسی چه چیزهایی هستند ؟

کشمش را هم خیس میدهیم ، هسته خرما را جدا میکنیم ، پیاز را هم سرخ میکنیم و فیله مرغ را به صورت نواری خرد میکنیم و بعد آن را با نمک ، فلفل و زردچوبه مزه دار میکنیم و داخل کره یا روغن تفت میدهیم تا سرخ شود و بعد پیاز ،کشمش و خرما را هم در داخلش یک تفت کوچک میدهیم. .همه مواد را که آماده کردیم .

 

نحوه پخت رشته پلو با مرغ

برنج را آبکش میکنیم و در حین آبکش شدن برنج زمانی که نیم پز است رشته پلویی و عدس را هم داخل آب برنج میریزیم تا با هم مخلوط شوند و پخته شوند.

سپس برنج ترکیب شده را آبکش میکنیم . در ظرف مورد نظری که میخواهیم برنج را دم کنیم مقداری روغن ریخته و ته آن را با سیب زمینی یا هر ته دیگی که دوست داشتید بچینید.

و بعد برنج ها را با کف گیر داخل قابلمه میریزیم و بین برنج ها دارچین میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا دم بکشد.

وقتی برنج دم کشید مقداری از برنج را زعفرانی کنید و در ظرف مورد نظر بریزید و با مرغ ، کشمش و خرما روی برنج یا لابه لای آن بچینید.

اگر بخواهید رشته پلو را به صورت کته ای درست کنید باید ابتدا 2 پیمانه برنج را به همراه 3 پیمانه آب و مقدار کمی نمک و روغن در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

بعد از اینکه آب به جوش آمد و مقداری از آب تبخیر شد رشته ها را با برنج مخلوط کنید و وقتی آب کاملا بخار شد روی در قابلمه یک دم کنی بگذارید و 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا رشته پلو دم بکشد.


طرز تهیه عدس پلو مجلسی:


مواد مورد نیاز جهت تهیه عدس پلو


برنج :3 پیمانه
عدس :یک و نیم پیمانه
گوشت چرخ کرده :300 گرم
پیاز داغ نگینی خرد شده:5 ق غ
کشمش پلویی :1 پیمانه
خرما :200 گرم
دارچین:2 قاشق غ
نمک ، روغن و زعفران آب کرده :به میزان لازم 
 
 

ارزش تغذیه ای عدس:
عدس ها منبع عالی از مولیبدنوم و فولات هستند. آنها همچنین غنی از فیبر، مس، فسفر و منگنز می باشند. علاوه بر این، سرشار از آهن ،پروتئین، ویتامین ب 1 ، پانتوتنیک، روی ،پتاسیم و ویتامین ب 6 می باشند.

عدس همچنین غنی از کربوهیدرات های پیچیده و مواد مغذی است که باعث افزایش متابولیسم بدن می شوند و به سوزاندن چربی کمک می کنند. یک منبع عالی از فیبر محسوب می شوند که می توانن سطح کلسترول را کاهش دهند. همچنین یک منبع عالی از فولات و منیزیم می باشند.

 

 طرز تهیه کامل عدس پلو مجلسی

برنج ها و عدس ها را بشورید و اجازه دهید تا چند ساعت خیس بخورند.
 
برای شروع کار بهتر است 2 قابلمه پر از آب کنید تا بجوش بیاید. یکی برای برنج و دیگری برای پخت عدس .
 
 
سپس 2 قاشق غذاخوری پیاز داغ را با گوشت چرخ کرده مخلوط میکنیم و بر روی حرارت قرار میدهیم تا کاملا گوشت با پیاز تفت داده شود و آب گوشت جمع شود و بعد با یک پیمانه آب در داخل گوشت اجازه میدهیم تا گوشت با حرارت ملایم به مدت نیم ساعت بپزد.و بعد کمی دارچین و زعفران دم کرده را هم به گوشت اضافه میکنیم.
 
در مرحله بعد با 3 قاشق غذاخوری دیگر پیاز داغ ها کشمش شسته شده را اضافه میکنیم و با هم تفت میدهیم . کشمش هم نباید زیاد تفت داده شود. در حین تفت دادن هم میتوانید کمی دارچین به آنها اضافه کنید.
 
 
 
خرما ها را هم از هسته در بیاورید و در 1 قاشق غذا خوری روغن تفت دهید.
 
در یک قابلمه آب جوش عدس ها را بریزید تا نیم پز شوند و در یک قابلمه دیگر آب جوش برنج های شسته شده را بریزید.
 
 
  
آب عدس را بعد از نیم پز شدن جدا کنید و به برنج در حال جوش اضافه کنید و هم بزنید و بعد از نیم پز شده برنج در داخل آبکش بریزید تا آب آن جدا شود.
 
 
  
در قابلمه ای که میخواهید برنج را دم کنید ته دیگ مورد نظرتان را با کمی روغن بچینید و و برنج و عدس مخلوط شده را با کف گیر وارد قابلمه کنید و حرارت را کمی زیاد کنید تا برنج بخار کند و بعد که برنج دم کشید حرارت را کم کنید و دم کنی روی ن قرار دهید تا 45 دقیقه که پلو بپزد. هنگامی که برنج آماده شد روی برنج را با گوشت چرخ کرده ، خرما و کشمش آماده شده تریین کنید. و برای عزیزانتان صرف کنید.


طرز تهیه میگو پلو :

میگو پلو از غذاهای جنوبی و بسیار مقرون به صرفه است زیرا در تهیه آن از میگوی ریز استفاده می‌شود که قیمت نسبتاً مناسبی دارد.همراه این غذا بهتر است ترشی انبه تند بخورید نه شور . حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید .میگو پلو به دوصورت همراه با سبزی یا بدون سبزی با کشمش و پیازداغ تهیه می شود.

مواد لازم برای میگو پلو مجلسی

میگوی پاک شده : 300 الی 350 گرم

برنج : 2 و یک چهارم پیمانه پلوپز

پیاز : 1 عدد

هویج خلال شده : 3 الی 4 قاشق غذا خوری

خلال بادام : 3 قاشق غذا خوری

زرشک قرمز : 3 قاشق غذا خوری

جعفری یا گشنیز خرد شده : 3 قاشق غذا خوری

پیاز داغ طلایی : 2 قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده : 2 قاشق غذا خوری

شکر : 2 الی3 قاشق مربا خوری

آب برای درست کردن برنج کته : 3 و یک چهارم پیمانه

نمک : به میزان لازم

 

طرز تهیه میگو با برنج

ابتدا برنج را بشویید و با میزان آب لازم و کمی نمک به مدت 2 تا 3 ساعت خیس دهید.

میگو را هم با دو لیوان آب و مقداری نمک و فلفل و یک عدد پیاز روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بعد از 5 دقیقه جوشیدن حرارت را خاموش کنید و میگوها را از آب در بیاورید.

هویچ های خلالی شده را در کمی آب بپزید و بعد به آن کمی شکر و روغن اضافه کنید.

خلال بادام و زعفران را با هم مخلوط کنید و بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا خلال نرم و خوشرنگ شود.

زرشک شسته شده را هم با کمی روغن و شکر تفت دهید .

جعفری یا گشنیز را هم با پیاز سرخ شده مخلوط کنید.

برنج را روی حرارت قرار دهید و 2 الی 3 قاشق روغن زیتون داخل آن بریزید تا بجوشد و آب برنج کم کم تبخیر شود. یکی دو بار برنج را حین جوشیدن هم بزنید.وقتی آب برنج کاملا کشیده شد، حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا برنج به آرامی دم بکشد.

وقتی برنج دم کشیده شد. همه مواد آماده شده را با هم مخلوط کنید و هنگام کشیدن برنج لابه لای آن بکشید و یا روی برنج تزیین کنید.

 


طرز تهیه پلوي جوانه ماش

طرز تهيه :
قبلاً طرز تهيه جوانه ماش را برايتان نوشته بودم به همان روش جوانه را آماده كنيد و یا به صورت آماده از بازار تهیه کنید.
 برنج را شسته ويك ساعت قبل از پخت آب و نمك رويش بريزيد تا خيس بخورد . گوشت قيمه سينه مرغ را با دارچين و زنجبيل و برگ بو و يك عدد پياز رنده شده و نمك و زردچوبه با كمي روغن تفت دهيد و بعد رويش آب بريزيد و بگذاريد بپزد اين گوشت ظرف نيم ساعت پخته ميشودوصبر كنيد تا آب آن هم كاملاً تبخير شود تا گوشت خوشمزه شود بعد از پخت برگ بو و دارچين و زنجبيل را دور بيندازيد .
 برنج را با آب و روغن زيتون و زعفران در پلو پز بريزيد و بعد از اينكه آبش جمع شد .برنج را در سيني بريزيد و كف پلوپز را اگر دوست داشتيد كمي روغن بريزيد و نان و يا سيب زميني بچينيد سپس از برنج يك كفگير در قابلمه پلوپز ريخته و روي آن يك لايه جوانه ماش و بعد يك لايه گوشت بريزيد ودوباره همين كار را تكرا كنيد تا تمامي مواد را در فابلمه بريزيد و بعد پلوپز را مجدداً به برق زده و فرصت دهيد پلو دم بكشدوقتي دم كشيد در هنگام كشيدن پلو لا به لاي آنرا پياز سرخ شده بريزيد .

تغییرات شیمیایی كه در دانه ها در حین جوانه زدن رخ می دهد باعث می شود املاح و ویتامین های آن افزایش یابد.
به طور كلی در فرایند جوانه زدن ویتامین ها، املاح  و پروتئین به مقدار زیادی افزایش می یابد ولی كالری و كربوهیدرات كاهش می یابد. برای درك بهتر این موضوع جوانه ماش را مورد آزمایش قرار داده اند و نتیجه بدست آمده را كه مقایسه ای  بین دانه و جوانه ماش است، به شرح زیر بیان كرده اند.

 

منبع : wikipedia - beytoote

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 916
  • بازدید کلی : 3,071